Povestiri In Tren

Pentru ca ne place sa scriem!

“Fumătorii mor mai tineri”…

on August 27, 2012

de Emil Comsea

Bucuresti, Gara de Nord, Zona McDonalds.

* Seara de sfarsit de vara, inceput de toamna, in jurl orei 7-8

(Din decoruri cum ar fi un panou de publicitate cu o reclama veche Connex si alte mici elemente ce vor aparea ulterior, ne dam seama ca actiunea se petrece indeva in jurul anului 2000, dar nu e foarte important)

Un tanar la 25-26 de ani mananca un sandvis, in picioare, la o masa inalta in fata unei gherete fast-food. Pe masa are o geaca de blugi clasica. Nu are bagaj. Ingandurat, privind in gol, mai degraba posac.

Face o vagă grimasa, apoi ridica din sprancene si clatina din cap, ca si cum un gand tocmai i-a trecut prin minte dar l-a alungat.

(* Este personajul principal al filmului si-l vom numi in continuare Jim. Nu I se va pronunta numele / porecla pe parcursul filmului,se va face doar o vaga referire la aceasta porecla la un moment dat.)

Lui Jim ii atrage atentia pentru o clipa conversatia intre doi pustani de 18-19 ani de la masa de langa, iar asta se intampla pentru ca respectivii vorbesc franceza. Cei doi ii surprind privirea si unul din ei il abordeaza.

FRANCEZUL

(in franceza)

Scuzati-ma, vorbiti franceza?

JIM

(intr-o franceza chinuita)

Imi pare rau… Franceza mea e foarte proasta… Engleza?

FRANCEZUL

(in engleza, cu accent frantuzesc, evident):

Da… Scuze…Tocmai am ajuns in Bucuresti, vrem sa plecam spre Sighisoara vineri si am vazut niste cozi foarte lungi la bilete. Exista vreo modalitate sa evitam asta daca luam biletele acum, in avans? Un ghiseu special pentru bilete in avans, sau ceva de genul asta?

JIM

(in engleza)

Le puteti lua doar de la o Agentie CFR, exista una in apropiere dar nu v-as sfatui… nu sunt in regula biletele acolo.

FRANCEZUL

(in engleza, nedumerit)

Ma scuzati?!

JIM

(in engleza)

Da. Prima si ULTIMA oara cand am luat un bilet in avans de la o agentie CFR doamna draguta de la ghiseu imi zice “Poftim. Un loc special pentru tine, fix langa o domnisoara draguta”…

Stii ce-am primit? Un compartiment plin de babe vorbind despre boli grave pe tot parcursul drumului.

Celalalt francez izbucneste in ras chiar inaintea primului, apoi rad amandoi.

Jim se sterge cu servetelul la gura, isi ia geaca in mana si le face cu ochiul francezilor in timp ce pleaca mestecand ultima bucata de sandvis.

EXTERIOR, PERON

Mergand pe peron de-a lungul trenului, Jim isi zambeste pentru cateva clipe incantat de experienta recenta, apoi coboara privirea in pamant si pare sa revina la gandurile lui. Scoate telefonul mobil, formeaza un numar din mers, duce telefonul la ureche, dar il coboara destul de curand, se uita pe ecran, deschide buzele dar strange din maxilare ca si cum ar injura pe cineva printre dinti, dar in gand.

In timp ce-l vedem urcand in vagon, putem citi placuta de pe tren: Bucuresti – Mangalia.

INTERIOR TREN, CULOAR VAGON

Merge pe culoarul semi-aglomerat al trenului, scoate biletul si se uita pe el, apoi isi cauta locul si il gaseste.

INTERIOR COMPARTIMENT

E un compartiment de 6 locuri, locul lui Jim e spre culoar, cu spatele spre directia de mers. In compartiment mai sunt 4 persoane: pe partea lui se afla un domn si o doamna la 45 de ani care par sa fie impreuna.

Pe partea cealalta, la geam un barbat la 35 de ani prost imbracat, cu castile unui CD player in urechi stand cu capul rezemat de tetiera si cu ochii inchisi, iar la mijloc un tanar la 25 de ani citind o revista. Locul de vizavi de Jim e liber.

Jim isi lasa geaca de blugi pe polita de deasupra locului lui, apoi iese pe culoar la o tigara.

CULOAR VAGON

In timp ce-si aprinde tigara, o “fotografiaza” cu coada ochiului pe fata ce sta cu coatele rezemate de geam, in faţa compartimentului de langa. E mai inalta cu jumatate de cap decat el, cu atat mai mult cu cat poarta sandale cu talpa inalta de pluta. Bruneta cu parul lung si creţ, in blugi si o bluza subtire decoltata spre umeri. Jim arunca o ultima privire la sandalele cu talpa de pluta si barete trecute peste gleznele goale.

Jim trage din tigara si expira fumul prin geamul deschis de care apoi isi reazama coatele privind spre peron. Afara se intuneca de seara.

Scoate din nou mobilul si apeleaza un numar. Cadru strans pe ecranul telefonului (Nokia 5110) si putem vedea numele persoanei apelate: Jo.

Duce telefonul la ureche, apoi il coboara si se uita la el. Pe ecran putem vedea: “apel respins”. Pune telefonul in buzunar apoi isi drege vocea si priveste in gol pe geam.

Din compartimentul de langa ies doua fete.

Una din ele i se adreseaza fetei cu parul creţ:

Ai cumva un foc?

FATA CREAŢĂ

Nu, nu fumez.

Jim aude scurta conversatie si zambeste trist fara sa se intoarca, apoi focuseaza privirea din nou in gol in directia peronului.

Lui Jim ii suna telefonul. Se repede sa-l scoata din buzunar, dar are o expresie de dezamagire dupa ce se uita pe ecran.

Raspunde (nu auzim ce spune inlerlocutorul):

JIM

Salut

Ma duc la mare

Stiu, dar m-am hotarat abia acum doua ore… O sa le trimit un SMS pe la 5 dimineata sa le zic ca mi-a fost rau toata noaptea si nu pot s-ajung… daca vine vorba, zi si tu ca eram cam straveziu deja de azi de la pranz

(ofteaza.. isi drege vocea dar isi inghite cuvintele, nu raspunde nimic)

(oarecum enervat) mi-a zis Laura ca e Jo in Vama cu niste colegi de-ai ei… (incordeaza muschii maxilarelor imediat ce termina fraza)

na.. acuma, daca nu-s NISTE colegi si e doar UNUL mai special, ce-o sa fac, doar n-o sa-l sugrum

(zambeste amar)

ba nu, pe bune.. io cred dimpotriva, ca mi-ar face bine.. o sa stiu o treaba si ma linistesc

… … (o pauza mai lunga)

(nervos) scuze, scuze, scuze!… pot sa te intrerup un pic?

ok. voiam sa-ti zic ‘pa’.

Inchide nervos telefonul si-l baga in buzunar. Apoi il scoate si formeaza un numar. Nu duce telefonul la ureche, priveste doar ecranul si dupa doua secunde putem auzi tonul de apel respins. Zambeste ironic si baga telefonul la loc in buzunar.

Rotile trenului scrasnesc, cu o zguduitura trenul se pune in miscare.

Fata creaţă din dreptul compartimetului de langa, trece prin spatele Jim si intra in compartimentul lui, inchizand usa dupa ea. Jim mai ramane un minut, apoi stinge tigara in scrumiera de metal si intra in compartiment

INTERIOR COMPARTIMENT

Jim se aseaza pe locul lui.

In compartiment becul e stins, afara e deja intuneric aproape complet. Interiorul e luminat doar de becurile de pe culoar dar totul se distinge suficient de bine.

Barbatul cu CD player si casti in urechi doarme. Doamna din cuplul de langa Jim se uita pe geam, insotitorul ei isi face loc in scaun cautand o pozitie cat mai confortabila. Fata creaţă sta pe locul din fata lui Jim si il tine de mana pe baiatul de pe locul din mijloc, care citeste in continuare revista. E destul de clar ca e iubitul ei.

Fata creaţă isi pune barbia pe umarul iubitului ei, apoi il saruta pe obraz, el zambeste, se intoarce si o saruta scurt pe buze, pune revista langa el si ridica mana fetei uitandu-se la ceasul de pe mana ei sa vada ce ora e, apoi priveste spre geamul exterior.

Jim urmareste vrand nevrand toata scena. Fata creaţă ii simte privirea si intoarce ochii, Jim focuseaza in alta parte apoi intoarce capul spre culoar.

Doamna si domnul de langa Jim moţăie.

Iubitul fetei isi intoarce privirea de la geam si priveste in gol in jos. Fata isi ia barbia de pe umarul lui si intoarce capul privind spre culoar.

Jim intoarce capul dinspre culoar spre geamul exterior, uitandu-se in trecere la fata creaţă. Prin geamul exterior nu se vad decat luminile stalpilor de telegraf de afara, in rest se oglindeste compartimentul. Jim priveste in geam oglindirea fetei. O vede intorcand capul si privind in fata, spre el. Jim intoarce capul in fata, privirile li se intersecteaza, fata coboara privirea. Jim o mai priveste o jumatate de secunda apoi se uita spre iubitul ei care nu i-a observat. Iubitul fetei priveste adormit in jos, apoi inchide ochii si-si reazama capul de tetiera. Jim o priveste din nou pe fata. Ea ridica ochii, privirile li se intalnesc din nou, Jim intoarce capul spre geamul exterior.

In geamul exterior, Jim focuseaza pe reflectia fetei care si-a rezemat capul pe tetiera, spre prietenul ei. Apoi incearca sa focuseze in exterior, la luminile care se vad din cand in cand in trecerea trenului. Apoi focuseaza din nou pe reflectia fetei si constata ca ea il privea in geam.

Se uita ochi in ochi in reflectia geamului pentru doua trei secunde.

Intorc amandoi privirile unul spre celalalt si se privesc in ochi. Fata e tentata sa coboare privirea, apoi clipeste lent si cand deschide pleoapele are privirea indreptata in ochii lui. Se privesc ochi in ochi. Jim inspira profund. Se privesc in continuare. Secunde in sir.

Fata inchide ochii. Jim o priveste in continuare. Dupa mai multe secunde fata deschide ochii si are privirea direct in ochii lui.

Jim isi trage piciorul stang sub bancheta, dar il impinge pe cel drept inainte (poarta mocasini de yacht fara ciorapi, are gleznele goale) apoi inchide ochii. In rastimpul in care el are ochii inchisi, fata creaţă isi impinge picioarele 10 centimetri inainte.

Toti ceilalti din compartiment dorm.

Fata il priveste in continuare, Jim deschide ochii si are privirea atintita in ochii ei.

Se privesc.

Nu-si zambesc, nu roşesc. Tot ce se intampla intre ei e din priviri. Au amandoi respiratiile lente, adanci, ca in somn.

Jim scoate piciorul stang de sub bancheta si-l aseaza in dreptul celuilalt, impingandu-le apoi pe ambele in fata, cu incetinitorul, milimetru cu milimetru. Fata creaţă face la fel.

Stau amandoi cu capetele usor pe spate, rezemate de tetiere si se privesc. Clipesc la intervale firesti.

Picioarele parcurg milimetru cu milimetru unele spre celelalte.

Fata inchide ochii si impinge picioarele putin mai mult. Jim inchide si el ochii. Li se ating marginile blugilor. Apoi ambele glezne. Stau lipiti glezna pe glezna, piele pe piele. Deschid ochii amandoi in acelasi timp si se privesc.

Din castile barbatului prost imbracat care doarme pe locul de la geam se aude “Visions Of Johanna” – Bob Dylan

(melodia si versurile, aici: http://www.bobdylan.com/#/songs/visions-of-johanna)

Cei doi raman cu geznele lipite. Din cand in cand, unul din ei inchide ochii pentru a-l lasa pe celalalt sa-l priveasca aşa.

Fata isi tine in continuare iubitul de mana, pe genunchiul lui. Iubitul se trezeste si se uita din nou la ceasul ei apoi ii elibereaza mana. Jim isi retrage picioarele insa fata creaţă ramane in aceeasi pozitie.

Jim iese pe culoar.

POV FATĂ – PRIN GEAM, SPRE CULOAR

Il vedem din nou pe Jim formand un numar, duce telefonul la ureche, il coboara, se uita pe ecran, pune telefonul la loc in buzunar. Mai ramane cateva clipe uitandu-se pe geam, apoi se intoarce in compartiment.

INTERIOR COMPARTIMENT

Iubitul fetei citeste din nou revista si amuzat, i-o pune fetei in faţă aratandu-i ceva. Fata se priveste cu Jim peste revista.

Jim se ridica si cotrobaie prin buzunarele gecii de pe etajera de bagaje, se intoarce cu spatele si-si lipeste gamba de gamba fetei; verifica fiecare buzunar pentru a ramane in pozitia respectiva cat mai mult timp. Din ultimul buzunar scoate un pachet nou de tigari si iese pe culoar.

CULOAR TREN

Jim ramane pe culoar preţ de doua tigari, mai formeaza o data un numar pe mobil dar nu-l duce la ureche ci se uita doar la ecran, apoi il pune la loc in buzunar si se intoarce in compartiment.

INTERIOR COMPARTIMENT

La intoarcerea lui Jim in compartiment, iubitul fetei doarme din nou, iar fata e pe jumatate culcata, cu capul in poala lui. Jim se aseaza, fata il priveste. Totul se reia.

In timp ce ea il priveste in continuare, el isi plimba privirea pe fiecare centimetru al feţei ei: pe sprancene, pe nas, spre gura, apoi pe obraji, apoi spre ureche… in acest punct, fata creaţă, privindu-l, isi da cu mana la o parte parul ca sa-si dezveleasca gatul facand loc in calea privirii lui. Jim o priveste in ochi, dar ea inchide ochii. Jim revine cu privirea pe gatul ei, apoi pe umar, parcurgandu-i bratul pana la degete.

Piuitul unui SMS il trezeste pe iubitul fetei. Baiatul scoate telefonul si butoneaza. Fata deschide ochii si se ridica din poala lui. Mijesc amandoi ochii spre geam, apoi se ridica si isi coboara bagajele fara graba. Trenul incetineste, afara apar luminile unui oras, iubitul fetei iese cu bagajul pe usa compartimentului, tragand-o de mana in urma lui pe fata creaţă. Jim ii urmareste cu privirea, fata nu se intoarce. Trenul opreste intr-o gara.

ECRAN NEGRU

8 ANI MAI TARZIU

EXTERIOR. SEARA. INTUNERIC. FRIG. O STRADA INGUSTA DIN BUCURESTI

Jim merge pe strada cu tigara aprinsa in gura si mainile in buzunar, infrigurat. Intra un spatiul unei galerii luminoase ce uneste doua strazi (ca referinta, e vorba de ceva similar galeriilor comerciale de la WTC Sofitel Bucuresti). La intrare, din unghiul de vedere al lui Jim, observam semnul “fumatul interzis”; Jim palmeaza tigara aprinsa.

INTERIOR GALERIE

La oarecare distanta, dintr-un supermarchet ce-si are iesirea in interiorul galeriei, Jim vede iesind o tanara femeie la 30-33 de ani. E imbracata elegant, in negru, “business / chic”. Are o sacosa ce pare grea din cauza cumparaturilor consistente. Tanara femeie il observa cu coltul ochiului si se intoarce spre el studiindu-l. Jim palmeaza mai bine tigara lasang maneca mai jos ca s-o acopere de tot. Femeia ii zambeste si, apropiindu-se, Jim ii zambeste la randul lui, recunoscand-o.

TANARA FEMEIE

(mirare amuzant sarcastica)

dar vai… Mr James Dean… sa-l recunosc eu dupa silueta

JIM

(râde)

hello, hei JO! prima data am crezut ca esti vreo nazista din asta anti fumat si m-ai vazut cu tigara, de-aia te uitai asa la mine

JO

(intinde bratul dupa umarul lui, sa-l pupe pe obraji)

La multi ani!

JIM

aa!!.. nu ne-am vazut anu’ asta?!.. de fapt nu, nu ne-am vazut. La multi ani!

JO

da-mi voie sa te conduc!… ma ajuti cu astea?

(arata spre sacosa de cumparaturi).

Jim ia sacosa, ies amandoi din galerie in strada.

EXTERIOR, STRADA

JO

Unde ai masina?

JIM

Am un bec aprins pe bord si-am lasat-o acasa pana am timp s-o duc la service.

Mergeam spre tramvai.

JO

Te duc eu. Unde stai?

JIM

Destul de aproape, pe o strada care se face din Dorobanti,

foarte aproape de voi, daca mai stai cu Paşcanu… trec tot timpul prin fata casei voastre cand o iau pe scurtaturi

Jo nu raspunde.

Se apropie amandoi de un scurt sir de masini parcate pe trotuar, Jo scoate din geanta cheia cu telecomanda si uneia din masini ii palpaie pozitiile si piuie. E un VW Passat bleumarin, nu foarte ingrijit, pare un model lansat cu 5-6 ani in urma, probabil modelul precedent celui curent.

Jim pune sacosa grea cu cumparaturi pe bancheta din spate, arunca tigara neterminata si urca amandoi in masina.

INTERIOR MASINA

JO

mai zi-mi…

Jim zambeste si ridica din umeri si din sprancene.

Blackberry-ul lui Jo, aflat pe bord, se aprinde si piuie scurt. Jo il verifica superficial.

Tacere.

Jo e atenta la trafic, se asigura in oglinda si face o curba pe o straduta la stanga.

JIM

aha, deci le ai cu scurtaturile, bravo!..

Scurta tacere

JIM

o putem ţine tot pe străduţe, iti arat eu pe unde… da-s cam cu gropi

JO

mda, da’ pe bulevard e plin la ora asta

JIM

si ce daca? Eu am o colega de care-mi place (are prieten, dupa cum ma stii) si cateodata o duc acasa cu masina, ca mi-e in drum, si aleg cel mai aglomerat traseu, ca sa dureze mai mult

(râde)

Tacere.

JIM

naşpa… nu-i aglomerat…

Jo zambeste.

JIM

(aratand spre o strada la stanga)

Aici!

JO

(uitanduse in oglinda retrovizoare)

aia-i o masina de politie in spate?

JIM

nu stiu, da’ ai voie, ca nu-i linie continua

(de la radio se aude vag “The Night Train – James Brown.

melodia aici: http://www.youtube.com/watch?v=w11MPtKgcuE)

Tacere.

JIM

mai stii noaptea aia cand te-ai impiedecat de mine beat rangă, la terasa de mexicani din Vama Veche?

Jo tace, dar incuviinteaza cu o expresie faciala relaxata ce denota ca pentru ea e un subiect care nu-i provoaca vreo emotie.

JIM

Aici, aici!..

Jo trage pe dreapta. Ii suna Blackberry-ul. Se uita pe ecran si din reactia ei reiese ca e un apel important si intentioneaza sa raspunda. Zambeste scurt spre Jim, apoi apasa butonul de raspuns si duce telefonul spre ureche.

JIM

(cu un nod in gat, zambind trist)

Te inselasem si eu in seara aia

JO

(raspunde la tefon)

Alo, da…

Cu telefonul la ureche parand sa asculte ce i se spune de la celalalt capat al firului, Jo se intoarce spre Jim, mimeaza glumet un zambet “nobiliar / formal” inclinand usor capul si ii intinde mana mimand un gest barbatesc de stragere de mana. Isi strang mainile. Jim coboara si inchide portiera in urma fara sa se intoarca.

SFARSIT.


Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s

%d bloggers like this: